D 01 - časová přímka : základní časové události ke zhotovení ruličkové mobilní časové přímky;žáci si z množství označených ruliček berou po jedné a sestavují ve třídě časovou přímku. Mezipředmětové vztahy – možnost zhotovení ruliček v praktických činnostech.
D 02 - základní informace pro rozvoj ústního projevu s doplněním textu z učebnice Vlastivěda 5, Významné události nových českých dějin, Nová škola
D 03 - souhrn základních znaků stavebních slohů s doplněním barokního slohu pomocí učebníce Vlastivěda 5, Významné události nových českých dějin, Nová škola
D 04 - chybějící písmena ve větách určí tajenku
D 05 - forma zápisu s výběrem správné reformy panovníka
D 06 - určení správné odpovědi na dané tvrzení napoví správné písmeno v tajence
D 07 - písemné ověření vědomostí – opakování
D 08 - práce s textem – získání základních vědomostí pomocí učebníce Vlastivěda 5, Významné události nových českých dějin, Nová škola
D 09 - doplnění v pohybu: několik učebnic náhodně položených na zemi po třídě (nápověda), žáci mají PL na lavici, kdo nejrychleji, správně, přehledně a čitelně doplní informace – možnost kdykoliv nahlédnout do nápovědných učebnic s vědomím ztráty času, PL je stále na lavici. (Nápověda: učebníce Vlastivěda 5, Významné události nových českých dějin, Nová škola)
D 10 - zjištění základních informací z textu v učebnici Vlastivěda 5, Významné události nových českých dějin, Nová škola
Využití:
D 11 - vyhledávání ve slovníku cizích slov nebo na internetu
Využití: individuální domácí zpracování
D 12 - písemné ověření vědomostí – opakování
D 13 - důležitá fakta doplněná do neúplného textu; vyhledávání informací
D 14 - ověření rozsahu získaných vědomostí a forma vyjadřování
D 15 - vyhledávání životopisných informací z učebnice Vlastivěda 5, Významné události nových českých dějin, Nová škola
D 16 - logický výběr jediné možnosti z vyznačené trojice, která se zdá být z hlediska historie správná.
Využití :
D 17 - barevné doplnění do historické mapy, záznam informací
D 18 - doplnění dnes již méně známých příjmení prezidentů ČSR a ČR
D 19 - křížovka o vzniku Národního divadla
D 20 - spolupráce rodinných příslušníků s dětmi ke zjištění historických událostí
D 21 - barevné značení dvojic – ověření vědomostí
D 22 - test s výběrem správné odpovědi
D23 - najít správné trojkombinace a vyznačit barevně
D 24 - D 32: procvičování orientace na časové přímce, přiřazování a barevné vyznačování historických událostí daného časového období
D24 - Časová přímka 0 – 1140
D25 - Časová přímka 1140 - 1306
D26 - Časová přímka 1306 - 1419
D27 - Časová přímka 1419 - 1526
D28 - Časová přímka 1526 - 1621
D29 - Časová přímka 1621 - 1740
D30 - Časová přímka 1740 - 1848
D31 - Časová přímka 1848 - 1918
D32 - Časová přímka 1918 - 2013
Možnosti využití:
D 33 - D 34: Křížovky – zábavné a přehledné opakování dějinných událostí
D 33 - slavné bitvy našich dějin
D 34 - první Přemyslovci na knížecím trůnu
D35 - D 36: Hry „Pexeso“ – zábavné opakování českých knížat a králů, kteří vládli naší zemi. Doplněno zpětnou vazbou. Žáci mají kartičky obráceny textem vzhůru. Žák si vybere popis osoby, hlasitě přečte a hledá jméno. Pokud hledal správně, z druhé strany kartičky je podobizna stejného panovníka. Pár kartiček si nechá a další žák pokračuje ve hře. Pokud se zmýlí, vrací obě kartičky zpět na stůl.
D 35 - Od Vratislava II. po Jiřího z Poděbrad
D 36 - Od Jiřího z Poděbrad po Františka Josefa I.